Παρασκευή, 22 Μαρτίου 2013

Σεμινάρια προαγωγής της ψυχικής υγείας.



Τα σεμινάρια απευθύνονται σε άτομα τα οποία θα ήθελαν να ενημερωθούν με τρόπο έγκυρο και επιστημονικό για διάφορα θέματα ψυχικής υγείας. Η δομή των σεμιναρίων απαρτίζεται από επιστημονικό υλικό, που θα δίνεται στους συμμετέχοντες, αναλυτική παρουσίασή του και συζήτηση επί των παρουσιαζόμενων θεμάτων. Στόχος των σεμιναρίων είναι οι συμμετέχοντες να γνωρίσουν αποτελεσματικές τεχνικές διαχείρισης πρακτικών ζητημάτων έτσι ώστε να βελτιώσουν την καθημερινότητά τους. Το κόστος συμμετοχής ανέρχεται στα 40,00/σεμινάριο. Τα σεμινάρια διεξάγονται στην διεύθυνση Δουκίσσης Πλακεντίας 51-55 και Λαρίσης (1ος όροφος), Αμπελόκηποι (στάση μετρό: Πανόρμου). Οι ημερομηνίες διεξαγωγής και τα θέματα που  θα παρουσιαστούν είναι τα εξής: 

Σάββατο, 18-5-2013, ώρα: 10.00 -14.30
Πώς μπορώ να διαχειριστώ και να οργανώσω καλύτερα τον χρόνο μου.

Σάββατο, 25-5-2013, ώρα: 10.00-14.30
Πώς μπορώ να βελτιώσω τις δεξιότητες επικοινωνίας μου. 


Σάββατο, 1-6-2013, ώρα: 10.00-14.30
Τι μπορώ να κάνω για να μειώσω το σωματικό μου βάρος. Γιατί οι έως τώρα προσπάθειές μου έχουν αποτύχει.  

Σάββατο, 8-6-2013, ώρα: 10.00-14.30
Είμαι αναβλητικός/ή. Σε τι μπορεί να οφείλεται και τι μπορώ να κάνω για να αντιμετωπίσω την αναβλητικότητά μου.


Ανώτατος αριθμός συμμετεχόντων 7 άτομα.

Για περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής μπορείτε να απευθύνεστε στη συντονίστρια του σεμιναρίου Αθανασία Μαυροειδή, ψυχολόγο-ψυχοθεραπεύτρια στα τηλέφωνα: 2106465118 και 6937647218.  

Σεμινάριο: Πώς μπορώ να διαχειριστώ και να οργανώσω καλύτερα τον χρόνο μου



Ο όρος «διαχείριση χρόνου» αναφέρεται στη διαδικασία κατά την οποία το άτομο προγραμματίζει συνειδητά το χρόνο τον οποίο θα ξοδέψει σε συγκεκριμένες δραστηριότητες και ασχολίες. Συχνά όμως, αυτή η διαδικασία δεν είναι αποτελεσματική καθώς προσπαθούμε μέσα σε μη επαρκή χρόνο να φέρουμε εις πέρας πολλές δραστηριότητες, με συνέπεια την διαρκή πίεση, τη διαμόρφωση και αναδιαμόρφωση ανέφικτων χρονοδιαγραμμάτων και τη συνεχή ενασχόλησή μας με «τα πράγματα που πρέπει να γίνουν».  
Στόχος του σεμιναρίου είναι οι συμμετέχοντες να εξοικειωθούν με αποτελεσματικές στρατηγικές διαχείρισης και οργάνωσης του χρόνου.  
Θα συζητηθούν συνηθισμένα ‘λάθη’ που κάνουμε όταν προγραμματίζουμε το χρόνο μας και οι τρόποι με τους οποίους μπορούμε να περιορίσουμε αυτά τα λάθη, αναπτύσσοντας νέες πιο αποτελεσματικές στρατηγικές προγραμματισμού.  
Το κόστος συμμετοχής ανέρχεται στα 40,00. Το σεμινάριο διεξάγεται στην διεύθυνση Δουκίσσης Πλακεντίας 51-55 και Λαρίσης (1ος όροφος), Αμπελόκηποι (στάση μετρό: Πανόρμου). Για περισσότερες πληροφορίες και δήλωση συμμετοχής μπορείτε να επικοινωνήσετε με την συντονίστρια του σεμιναρίου Αθανασία Μαυροειδή, ψυχολόγο-ψυχοθεραπεύτρια στα τηλέφωνα: 2106465118 και 6937647218

Τρίτη, 19 Μαρτίου 2013

Μερικές πιο ρεαλιστικές σκέψεις….




 Από το βιβλίο The new handbook of cognitive therapy tecniques (Mc Mullin, 2000) μερικές προτάσεις για πιο ρεαλιστικές σκέψεις!

  •    Μπορώ να είμαι ευτυχισμένος / η ακόμα και αν δεν πηγαίνουν όλα καλά.
  •     Μπορώ να απολαμβάνω τη ζωή μου ακόμα και αν δεν είχα ευτυχισμένη παιδική ηλικία.
  •   Μπορώ να συγχωρέσω τον εαυτό μου για τα λάθη που έκανα στο παρελθόν.
  •    Οι πραγματικοί κίνδυνοι είναι σχεδόν πάντα εξωτερικοί. Καμιά σκέψη ή συναίσθημα δε μπορεί να με βλάψει.
  •    Δεν είμαι εγώ υπεύθυνος / η για τα πράγματα που δε μπορώ να ελέγξω.
  •    Δέχομαι ότι υπάρχουν στιγμές στη ζωή μου που θα έχω πολύ άγχος και συναισθήματα θλίψης. Για να είμαι γενικά ευτυχισμένος / η στη ζωή μου δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να ξανανιώσω αρνητικά συναισθήματα.
  •    Το να κάνω μία γκάφα μπορεί να είναι διασκεδαστικό και για εμένα και για τους άλλους. Μπορώ να αντέξω να γελάσω με τον εαυτό μου.
  •    Δεν είμαι το κέντρο του σύμπαντος των άλλων ανθρώπων. Οι άλλοι δεν περνούν τη ζωή τους καταμετρώντας τα λάθη που κάνω.  
  •    Ο κόσμος δεν είναι δημιούργημα μου για να ακολουθεί τους δικούς μου κανόνες.
  •   Δεν είναι δυνατό να είμαι καλύτερος από όλους τους άλλους σε οτιδήποτε κάνω.
  •   Κοιτάζοντας από απόσταση καταστάσεις που με άγχωσαν και με αναστάτωσαν στο παρελθόν, τώρα πολλές από αυτές μου φαίνονται ασήμαντες.
  •   Η πρόοδος της ανθρωπότητας δε θα καθυστερήσει αν δεν πετύχω τη δόξα που αναζητώ. Οι άλλοι ούτε καν θα το προσέξουν καθώς είναι απασχολημένοι με τους δικούς τους στόχους.
  •   Η φύση δε μου έδωσε τη δύναμη να ελέγχω οτιδήποτε υπάρχει γύρω μου. Εξάλλου δεν είναι διασκεδαστικό να είσαι υπεύθυνος για τα πάντα
  •    Δεν είμαι ο μοναδικός / ή που έχει κατακτήσει την «καλή» ζωή. Κανείς εξάλλου δεν την έχει ακόμα και αν σκέφτομαι ότι κάποιοι την έχουν κατακτήσει. Ο διάσημος ηθοποιός έχει χάσει το δικαίωμα να περπατά στο δρόμο χωρίς να τον καταδιώκουν οι παπαράτσι  ο δισεκατομμυριούχος μπορεί να μην έχει ανθρώπους να εμπιστεύεται…Ο καθένας έχει τις καλές του στιγμές, οι οποίες μπορεί κάποιες φορές να διαρκούν λίγο. Συρρικνώνονται, όμως, όταν σκεφτόμαστε: «δεν είναι αρκετά καλά τα πράγματα», «θα τελειώσει, όμως, σύντομα», «θα μπορούσε να ήταν καλύτερα», «άλλοι περνούν καλύτερα», «ίσως δεν χειρίζομαι σωστά τα πράγματα» κ.τ.λ. 

Κυριακή, 3 Μαρτίου 2013

ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΓΝΩΣΙΑΚΗΣ - ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΣΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ




  1.  Ο τρόπος σκέψης επηρεάζει τα συναισθήματα και τη συμπεριφορά
  2. Ο τρόπος σκέψης μπορεί να ελεγχθεί και να τροποποιηθεί
  3. Οι αλλαγές στον τρόπο σκέψης μπορούν να επιφέρουν τις επιθυμητές αλλαγές στο συναίσθημα και στη συμπεριφορά.

Tο Γνωσιακό – Συμπεριφοριστικό μοντέλο ψυχοθεραπείας  υποστηρίζει ότι ο τρόπος με τον οποίο σκεφτόμαστε είναι υπεύθυνος για τη βίωση πολύ έντονων αρνητικών συναισθημάτων όταν αντιμετωπίζουμε δύσκολες και δυσάρεστες καταστάσεις στη ζωή μας.

Ο τρόπος με τον οποίο σκέφτεται κάποιος είναι αποτέλεσμα μάθησης η οποία προκύπτει από τις προηγούμενες εμπειρίες του καθώς και από τις επιδράσεις της οικογένειας και της κοινωνίας στην οποία ζει.

Ο τρόπος σκέψης κάποιες φορές μπορεί να μην είναι λειτουργικός ή ρεαλιστικός και να οδηγεί το άτομο σε προβληματικές συμπεριφορές. Εφόσον το άτομο έχει μάθει να σκέφτεται με τον συγκεκριμένο τρόπο, μπορεί μέσω μιας νέας διαδικασίας μάθησης (π.χ. σε μια θεραπευτική διαδικασία) να αλλάξει αυτόν τον τρόπο σκέψης και να μάθει έναν πιο λειτουργικό-ρεαλιστικό, με αποτέλεσμα να τροποποιήσει ανάλογα και την συμπεριφορά του. Ο ρεαλιστικός τρόπος σκέψης δεν σημαίνει απαραίτητα θετικός τρόπος σκέψης. Για παράδειγμα, κάποιος που μόλις απολύθηκε από τη δουλειά του μπορεί να σκεφτεί: «Είμαι ένας αποτυχημένος, δεν θα ξαναβρώ ποτέ δουλειά», με αποτέλεσμα να αισθάνεται απογοήτευση και θλίψη. Αυτό θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά τη συμπεριφορά του με αποτέλεσμα να μην ψάχνει για δουλειά. Στο παραπάνω παράδειγμα βλέπουμε ότι ο αρνητικός τρόπος σκέψης του ατόμου προκάλεσε αρνητικά συναισθήματα και προβληματική (δυσλειτουργική) συμπεριφορά. Κάποιος άλλος θα μπορούσε να σκεφτεί ως εξής: «Δυστυχώς έχασα τη δουλειά μου και μπορεί να δυσκολευτώ να βρω άλλη, γι’ αυτό θα ξεκινήσω αύριο κιόλας να ψάχνω». Αυτή η σκέψη θα προκαλέσει αρνητικά συναισθήματα χωρίς όμως να οδηγήσει σε απελπισία και παραίτηση. Η συμπεριφορά του θα είναι πιο λειτουργική γιατί θα αρχίσει να ψάχνει αμέσως για νέα εργασία.
Τα γενικά χαρακτηριστικά της Γνωσιακής /Συμπεριφοριστικής (Γ/ Σ) Ψυχοθεραπείας μπορούν να συνοψισθούν ως εξής:
  1. Ο θεραπευτής καλείται να καταλάβει με ποιο τρόπο ο πελάτης δομεί τον κόσμο μέσα του και πως αυτό μπορεί να τον επηρεάζει συναισθηματικά ή στη συμπεριφορά του.  Με την αναγνώριση των μη λειτουργικών σκέψεων του πελάτη ξεκινά και η διαδικασία της παρέμβασης. 
  2. Η Γ / Σ θεραπεία είναι βραχυπρόθεσμη και εστιάζεται στο παρόν και στο συγκεκριμένο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το άτομο. Οι εμπειρίες του παρελθόντος χρησιμοποιούνται για την κατανόηση των συνθηκών υπό τις οποίες δημιουργήθηκε το πρόβλημα.
  3. Η Γ / Σ θεραπεία εστιάζεται στην ανεύρεση και στην τροποποίηση των μη ρεαλιστικών και δυσλειτουργικών σκέψεων και στην εκμάθηση νέων συμπεριφορών.
  4. Στη Γ / Σ θεραπεία ο θεραπευτής δεν είναι η αυθεντία αλλά ο ειδικός ο οποίος με τις γνώσεις που έχει συνεργάζεται με τον θεραπευόμενο ώστε ο δεύτερος να ανακαλύψει νέους τρόπους σκέψης και συμπεριφοράς. Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως «εκπαιδευτής», με την έννοια ότι ο θεραπευόμενος φέρνει πληροφορίες τις οποίες αξιολογούν μαζί με τον θεραπευτή για να ελέγξουν την ρεαλιστικότητά τους. Η βασική αρχή είναι «εσύ κι εγώ θα συνεργαστούμε για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημά σου».
  5. Στη Γ / Σ θεραπεία η επιλογή των θεραπευτικών στόχων γίνεται κατόπιν συμφωνίας θεραπευτή και θεραπευόμενου.
  6. Στη Γ / Σ θεραπεία βασικό στοιχείο είναι η «δουλειά για το σπίτι». Ο θεραπευόμενος καλείται μεταξύ των συνεδριών να «δοκιμάσει» νέους τρόπους σκέψης και συμπεριφοράς μέσω συγκεκριμένων ασκήσεων τις οποίες έχουν προαποφασίσει μαζί με τον θεραπευτή.
  7. Η συνεργασία μεταξύ θεραπευτή και πελάτη διέπεται από την αρχή «εσύ κι εγώ θα συνεργαστούμε για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημά σου» αντί «εγώ θα σε θεραπεύσω».
  8. Γίνονται συνεχείς μετρήσεις ώστε και ο πελάτης να είναι ενήμερος για την πορεία της θεραπείας.
  9. Δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στο πώς σκέφτεται, συμπεριφέρεται και αισθάνεται ο πελάτης έξω από το χώρο των θεραπευτικών συνεδριών. 
Η αξιοπιστία της Γ/Σ Ψ που βασίζεται στον έλεγχο της αποτελεσματικότητας των παρεμβάσεων και η σχετικά μικρή χρονική διάρκειά τους, γεγονός που συνδέεται με την εξονυχιστική διερεύνηση των ψυχοθεραπευτικών διαδικασιών γενικότερα από οικονομική άποψη, είναι πιθανώς οι κύριο λόγοι της μεγάλης διάδοσης αυτού του τύπου ψυχοθεραπείας.  Σε Εθνικά Συστήματα Υγείας πολλών χωρών του εξωτερικού όπως και στην Ειδική Αγωγή, στη Σχολική Ψυχολογία κ.α. εφαρμόζονται κυρίως μοντέλα πρόληψης και παρέμβασης σε θέματα ψυχικής υγείας που βασίζονται στη Γ/Σ Ψυχοθεραπεία.  Ιδιαίτερα δημοφιλής φαίνεται να έχει γίνει η Γ/Σ Ψυχοθεραπεία στην αντιμετώπιση των φοβιών και της κατάθλιψης όπως και σε εξελικτικές διαταραχές της παιδικής/ εφηβικής ηλικίας.  Το γεγονός αυτό δεν σημαίνει ότι και σε άλλες διαταραχές δεν έχει υψηλά ποσοστά αποτελεσματικότητας.  Τέλος, αναφέρουμε ότι, η έρευνα συνεχίζεται ώστε να δημιουργηθούν ακόμη πιο αποτελεσματικά πλαίσια πρόληψης και παρέμβασης για όλες τις μορφές δυσκολιών προσαρμογής του ατόμου, είτε σε ατομική, είτε σε ομαδική, είτε σε κοινοτική βάση, (δηλαδή μέσα στη κοινότητα που ζει το άτομο). 

Συγγραφέας: Αναστασία Καλαντζή